Zastanawiasz się jakie są realne koszty umowy o pracę?? Nie wiesz ile rzeczywiście wydaje na ciebie pracodawca gdy zarabiasz na rękę 2, 3 lub 4 tys. złotych? Przeczytaj ten artykuł i zobacz przykładowe wyliczenia. 

Nasze przykładowe wyliczenia przedstawiamy na rok 2021 dla osoby, która ukończyła 26 rok życia i nie zapisuje się do dodatkowych form ubezpieczeń czy Pracowniczych Planów Kapitałowych (w skrócie PPK). Nie bierzemy też pod uwagę premii czy benefitów pozapłacowych takich jak karta Multisport czy prywatna opieka medyczna.

Zarobki 2 tys. złotych brutto

  • kwota netto 1 497,48 PLN
  • ubezpieczenie emerytalne 195,20 PLN
  • ubezpieczenie rentowe 30,00 PLN
  • ubezpieczenie chorobowe 49,00 PLN
  • ubezpieczenie zdrowotne 155,32 PLN
  • zaliczka na PIT 73,00 PLN
  • kwota brutto 2 000,00 PLN

2 409,60 PLN – łączny koszt pracodawcy

kalkulator brutto netto
fot. pixabay

Zarobki 3 tys. złotych brutto

  • kwota netto 2 202,72 PLN
  • ubezpieczenie emerytalne 292,80 PLN
  • ubezpieczenie rentowe 45,00 PLN
  • ubezpieczenie chorobowe 73,50 PLN
  • ubezpieczenie zdrowotne 232,98 PLN
  • zaliczka na PIT 153,00 PLN
  • kwota brutto 3 000,00 PLN

3 614,40 PLN – łączny koszt pracodawcy

Zarobki 4 tys. złotych brutto

  • kwota netto 2 907,96 PLN
  • ubezpieczenie emerytalne 390,40 PLN
  • ubezpieczenie rentowe 60,00 PLN
  • ubezpieczenie chorobowe 98,00 PLN
  • ubezpieczenie zdrowotne 310,64 PLN
  • zaliczka na PIT 233,00 PLN
  • kwota brutto 4 000,00 PLN

4 819,20 PLN – łączny koszt pracodawcy

praca
fot. pixabay

Zarobki 5 tys. złotych brutto

  • kwota netto 3 613,19 PLN
  • ubezpieczenie emerytalne 488,00 PLN
  • ubezpieczenie rentowe 75,00 PLN
  • ubezpieczenie chorobowe 122,50 PLN
  • ubezpieczenie zdrowotne 388,31 PLN
  • zaliczka na PIT 313,00 PLN
  • kwota brutto 5 000,00 PLN

6 024,00 PLN – łączny koszt pracodawcy

Jakie są koszty umowy o pracę?

Jak sam widzisz – różnice pomiędzy kwotą netto, a kwotą brutto co znaczące. Jeszcze większe różnice pojawiają się w przypadku tak zwanej kwoty brutto brutto, czyli tego odcinek co pracodawca musi zapłacić za ciebie swojej własnej kieszeni. Kwota brutto brutto nie jest widoczna nawet na umowie o pracę. Im większa kwota netto  tym większa różnica pomiędzy tym co dostajesz na rękę, a tym co musi zapłacić właściciel firmy. Jak sam widzisz różnicę te sięgają nawet 10%. Sumarycznie przy kwotach rzędu kilku tysięcy zł robi się po dodatkowych kilka tysięcy zł, które nie wylądują w twojej kieszeni.

Jakie są inne rodzaje umów?

Nie inaczej jest w sytuacji, gdybyś współpracował ze swoim pracodawcą na podstawie umowy zlecenia lub tak zwanej umowy B2B. Wtedy koszty te również są znaczące. Różnica pomiędzy poszczególnymi typami umów jeśli chodzi o koszty zatrudnienia są niewielkie, jednak umowa o pracę gwarantuję ci największe poczucie stabilności czy prawo do urlopu. Umowa o pracę Jest też bardzo dobrze postrzegana przez banki na przykład w sytuacji gdybyś właśnie potrzebował kredytu. Na umowie o pracę najbardziej chronione są również kobiety będącej w ciąży lub osoby często chorujące. W takiej sytuacji zdecydowanie warto jest zawrzeć tego typu umowę. Umowa zlecenie lub umowa B2B dają z kolei większą samodzielność w działaniu i swego rodzaju luz. Nie gwarantują już natomiast takiej ochrony jak umowa o pracę.

A co wy sądzicie o kosztach zawierania umów o pracę lub umów zlecenie? Czy uważacie że tego typu składki i Podatki mają sens? Jakiego rodzaju umowę najchętniej byście zawarli? Koniecznie podzielcie się swoją opinię w tej sprawie w komentarzach pod tym artykułem. Gorąco zachęcamy was do dyskusji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here